Home » » Perempuan tua beri ramuan khasiat haruan

Perempuan tua beri ramuan khasiat haruan

Written By Tegarfishing Club on Saturday, June 5, 2010 | 23:36

APA yang tidak kena pada jorannya. Tiga petang berturut-turut memancing, haruan juga yang dibawa pulang. Hendak dibuang rasa bersalah...
APA yang tidak kena pada jorannya. Tiga petang berturut-turut memancing, haruan juga yang dibawa pulang. Hendak dibuang rasa bersalah. Itu rezeki Allah. Kalau diikutkan hati, berkecai joran dibuatnya.

Petang itu, Pak Teh Hud (bukan nama sebenar) pulang dengan kehampaan. Basikal tua jenama Hercules yang ditunggangnya juga macam menumpang kecewa. Kayuhan beliau tak begitu lancar. Jalan pulang yang dilalui tidaklah berbukit sangat.

Sambil berkayuh, tujuh ekor haruan sebesar lengan budak diisi dalam bakul raga rotan yang disangkut pada lampu basikal. Beliau merenungnya. Jika dicampur dengan yang diperoleh dua hari lalu, sudah 21 ekor semuanya.

Pak Teh Hud macam mengidam pula. Sebab itulah beliau agak kecewa dengan hasil tangkapan yang menongkah seleranya. Yang beliau teringin sangat ialah ikan kelah. Meskipun ada orang bercerita ikan kelah di Empangan Jaleh ‘jual mahal’, Pak Teh Hud tidak percaya kerana dua tiga hari lalu, tauke kilang papan, Boon Theong memperoleh empat ekor.

“Haruan lagi! Anak-anak kita bukan saja tak mahu makan malah geli melihat ikan ini. Simpan sajalah bang. Nak dijual pun tak berharga,” kata Cik Leha, isteri Pak Teh segera mengambil haruan dalam bakul raga itu lalu dimasukkan ke dalam tong dram berisi air.

“Ada lauk nak makan malam ini?,” tanya Pak Teh.

“Untuk malam ini, gulai lemak durian muda kegemaran abang tu masih ada lagi. Budak-budak tak kisah. Telur goreng pun boleh,” balas Cik Leha.

Ketika Pak Teh Hud menenggek pada tangga depan rumahnya, teringat beliau kepada isteri jirannya yang sarat mengandung anak ketujuh. Kasihan juga beliau mengenangkan nasib jirannya itu.

Suaminya, Kudin yang kudung kaki kanan tidak boleh melakukan kerja berat. Nasib baiklah ada Boon Theong, diberinya peluang berkerja di kilang sebagai pembantu kerani.

Seingat Pak Teh, isteri Kudin nyaris menjalani pembedahan ketika hendak bersalin anak ketiga tetapi dengan ikhtiar seorang bomoh tradisional kampung terbabit, bayi yang sepatutnya dilahirkan dengan cara pembedahan, dapat dielakkan.
Pak Teh Hud sebenarnya tidaklah tua sangat. Usianya baru penghujung 30-an tetapi kerana berasal dari tanah seberang Selat Melaka, penduduk kampung itu lebih senang memanggilnya dengan gelaran Pak.

Keesokan harinya, Pak Teh Hud mengajak anak saudara lelakinya berusia tujuh tahun menemaninya memancing di empangan berkenaan. Kali ini, anak katak dijadikan penjinak kelah yang tetap diburunya. Sambil mengayuh basikal, beliau menaruh harapan setidak-tidaknya dapat seekor kelah pun memadai. Lepas kempunan.

“Kira-kira setengah jam joran pak cik dilabuhkan, terasa bebanan agak berat menyentak kail. Kail batang buluh yang jarang mengecewakan pak cik itu dipegang sebaik mungkin.

“Akhirnya, seekor kelah sebesar betis dinaikkan. Sebelum pulang, kami berjaya menjinakkan seekor lagi kelah kira-kira empat kilogram. Rezeki kami dua beranak,” katanya.

Pak Teh yang kini berusia dalam lingkungan 70-an menetap di Merbok, Kedah.

Katanya, sebaik beliau dan anak saudaranya tiba di rumah kira-kira jam 7 malam, isterinya memberi tahu yang isteri Kudin dihantar ke hospital kerana hendak bersalin. Yang tak sedap didengar, isteri jirannya itu terpaksa dibedah kerana menghadapi masalah sukar melahirkan anak.

Ketika menziarahi isteri jirannya itu di hospital, seorang wanita tua bongkok menghampirinya. Rasa-rasa Pak Teh pernah lihat perempuan itu tetapi tidak ingat di mana dan bila.

Dengan perwatakan agak peramah, wanita tua itu memberi tahu Pak Teh yang ikan haruan adalah penawar paling mujarab menyembuh luka bagi wanita yang melahirkan anak dengan cara pembedahan.

“Perempuan tua itu memberitahu, masakan yang sesuai untuk dijadikan ubat ialah dibakar atau dibuat sup.

“Tak tahu kenapa, pakcik macam termanggu hendak cari di mana ikan itu. Ikan jenis itu bukan ada dijual di pasar. Pada masa itu ikan haruan tiada harga, bukan macam sekarang,” cerita Pak Teh.

Menurut Pak Teh, apabila pulang di rumah, baru beliau teringat ikan haruan yang dipancing. Beliau segera menyuruh isterinya menghantar semua ikan itu ke rumah Kudin yang jaraknya kira-kira 100 meter.

Rupa-rupanya ada ‘petunjuk’ di sebalik pengalamannya memperoleh haruan tiga petang berturut-turut itu. Beliau juga baru teringat perempuan tua yang ditemui di hospital itu pernah diceritakan kaki pancing yang sering terserempak di kawasan empangan itu.

Kebiasaannya, orang yang memancing di situ sering ternampak kelibat perempuan tua itu ketika hampir waktu Maghrib. Disebabkan lali dengan kehadirannya di situ, kaki pancing tidak ada rasa takut.

Antara petanda yang beliau hendak ‘memberi’ ikan ialah pemancing akan terhidu bau masakan kari. Cuma seperkara mesti diingat, jangan cuma melakukan sesuatu yang tidak senonoh kerana kelak akan ditimpa musibah.

Yang menggembirakan Pak Teh ialah isteri Kudin yang melahirkan anak ketujuh itu sembuh daripada luka pembedahan dalam tempuh tiga minggu. Sejak itu, apabila memperoleh haruan sama ada dipancing atau dijala, Pak Teh akan melepaskannya di dalam kolam belakang rumahnya.

Pak Teh yang pernah menetap di sebuah kampung di Kuala Lipis pada tahun 60-an mengakui Empangan Jaleh menyimpan pelbagai kisah aneh dan pelik. Pada masa dulu, kawasan terbabit banyak mengandungi emas tetapi jangan cuba berbuat tidak senonoh pasti akan menerima padah.

Pernah beberapa lelaki menceroboh kawasan itu untuk menggali bijih emas tetapi seminggu selepas itu terpaksa dikejarkan ke hospital kerana demam panas melampau. Namun, demam dialami lelaki itu kebah sepenuhnya apabila dirawat secara tradisional.

“Itu kisah pada masa pakcik pernah tinggal di Kuala Lipis. Tetapi sekarang kawasan itu mungkin sudah membangun. Dengar cerita ada syarikat besar mengusahakan projek cari gali emas di kawasan berkenaan,” cerita Pak Teh Hud mengakhiri perbualan.
Share this article :

0 comments:

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. TEGARFISHING CLUB - All Rights Reserved
Template Modify by Sale_ehs Gerrard
Proudly powered by Blogger